Lietuvių
       kryžiai ir skulptūrėlės liaudies meno parodose bei spaudoje 1900-1939
       metais
  
  Kazimiera Kairiūkštytė - Galaunienė, 
  Ona Mažeikienė
  
       
        
       
       Pirmųjų parodų,
       kuriose buvo eksponuojami lietuviški kryžiai ir koplytėlės,
       nuotraukos: 
       
  
   
       
       
        
        
          
              | 
              | 
              | 
           
          
            | Stogastulpis.
              XX a. pradžia | 
            Metalinis
              kryžius. XIX a. pabaiga | 
            Paskutinė
              vakarienė. V. Svirskio kryžiaus fragmentas. 1891 m. | 
           
         
        
        
       Tarptautinė
       paroda Paryžiuje 
       Lietuvių tauta per amžius kūrė
       įvairius meniškus dirbinius. Visoje Lietuvoje, o ypač Žemaitijoje,
       buvo gausiai paplitę įvairių formų ornamentuoti mediniai kryžiai ir
       koplytėlės su skulptūrėlėmis. Nuo XIX-XX amžių sandūros buvo
       atkreiptas dėmesys į lietuvių liaudies meną. Jis pradėtas eksponuoti
       parodose ir propaguoti leidiniuose. Pirmą kartą lietuvių liaudies meno
       dirbinių eksponuota 1900 metais tarptautinėje parodoje Paryžiuje [1].
       Užsitęsus carizmo priespaudai, parodos rengėjams teko parodyti
       nemažai energijos, kad lietuvių tauta neišnykusi ir gyva ir, kad,
       pasak Pauliaus Galaunės: Lietuvos etnografinis rinkinys įterptas
       Rusijos rinkinių tarpan, nepraeitų be žymės, be spalvos, o gautų
       Lietuvos skyriaus vardą [2]. Paryžiaus parodoje eksponuota be
       
grinčios, pečiaus, skrynios, stalo, suolų, karklinio lopšio,
       šėpos su lietuviškomis knygomis, šėpos su paveizdomis naminės
       industrijos [buvo]) dėžė su išdirbiniais dailos (
) Ties
       grinčios platforma, žemai ant grindų, stovi aukšta keturkampė
       stiklinė šėpa su tūlais dailiaisiais rankų išdirbiniais: dvi lazdos
       gražiai išdrožinėtos (iš Vilkaviškio pav. ), du sidabriniai
       lenciūgėliai (iš Suv. g), medinė figūra
       kunigo (Kauno g. ), dvi bonkos, kurių viduryje randasi
       sustatytos artistiškai dirbtos figūros
       nukryžiavojimo (Kauno g. ) Randasi čia taipogi senoviškos
       lietuviškos kanklės ir keli kiti mažmožiai, rašoma Albumo
       tekste, o nuotraukoje - tarp juostų - matyti skulptūrėlė. Paryžiaus
       parodos organizatoriai savo darbu liko patenkinti. Svarbiausia, kad buvo
       atkreiptas dėmesys į Lietuvą. Paryžiuje jie paregėjo lietuvių
       tautą da gyvą, energišką, pilną karštos vilties, -
       pažymėta parodos albume. Nežiūrint ilgametės priespaudos, lietuvių
       tauta išliko gyva ir tai atsispindėjo jos darbuose ypač
       kryžiuose ir drožliavinėse šventųjų statulėlėse. Šis lietuvių
       sielos kilniausias turtas seniai įvertintas intymiuose mokslininkų
       kabinetuose ir menininkų dirbtuvėse. Svetimšaliai atkreipė
       dėmesį į lietuviškus kryžius, koplytėles ir vadino Lietuvą Ypatinga
       kryžių šalimi, Šventa Dievo žeme, - teigė Paulius
       Galaunė. 
       
       Pirmieji
       kryždirbystės tyrinėjimai ir tyrinėtojai 
       Kryžius pradėta aprašinėti, piešti, reprodukuoti
       žurnaluose, tyrinėti. Pirmasis šio darbo ėmėsi įžymus Lietuvos
       praeities kultūros tyrinėtojas Vadalinas
       Šukevičius, tyrinėjęs žemaičių koplytstulpius bei
       koplytėles ir lenkų etnografiniame žurnale Wisła 1903 metais
       (XVII, 699-706 p. V, VII lentelė) paskelbė straipsnį Krzyže zdobne
       gub. Willenskiej su 22 kryžių piešiniais. Šia tema domėjosi ir
       kitas Lietuvos kultūros tyrinėtojas M.
       Brenšteinas. Jis parašė ir 1906 metais išleido savo
       studiją Krzyže i kapliczki žmudzkie [3]. Knygoje 16 puslapių
       teksto, LXIV lentelės su 91 kryžių bei koplytėlių piešiniu ir 24
       geležinių kryžių viršūnių piešiniais. Rokiškio dvaro savininkas
       grafas Przeždzieckis
       1908 metais kvietėsi dailininką Praną
       Krzywdą-Polkowskį, kad šis pieštų ir fotografuotų
       nykstančius lietuvių kryžius. Kiek kryžių buvo nupiešęs
       dailininkas nežinoma, bet dalį jų - 22 piešinius, tarp kurių buvo 10
       spalvotų, 4 piešti plunksnele, kiti pieštuku , - lenkų Pritaikomojo
       meno draugija Krokuvoje (Polska sztuka stasowana) išleido atskirą
       sąsiuvinį, kuriame piešėjas labai gražiai apibūdino lietuviškus
       kryžius. 
       
       
       Pirmosios
       liaudies meno parodos Lietuvoje po lietuviškos spaudos atgavimo 
       Lietuvoje liaudies menu, kaip apskritai lietuvių kultūra,
       plačiau domėtis atsirado galimybė tik atgavus lietuvišką spaudą
       (1904), dar aktyviau įsikūrus Lietuvių mokslo ir Lietuvių dailės
       draugijoms (1907), pradėjus Vilniuje rengti pirmąsias dailės parodas.Iki
       I-ojo pasaulinio  karo buvo suspėta parengti aštuonias lietuvių
       dailės parodas. IV Lietuvių dailės paroda vyko 1910 m.  dar ir Rygoje, o
       trys parodos  II (1908)  , V (1911)
       bei VIII (1914) - dar ir Kaune. Visose Lietuvių dailės parodose buvo
       eksponuotas ir liaudies menas. Nuo II-osios lietuvių dailės parodos
       buvo du skyriai: Tyrosios dailės (profesionalų dailininkų kūriniai)
       ir Tautiškasis arba (nuo IV parodos) Liaudies skyrius (jame eksponuoti
       tautodailininkų dirbiniai). Mūsų kaimo skaptoriai ir
       rėžikai, juk tai tankiai tikri artistai [
]; tas viskas turėtų
       rasti sau vietą mūsų parodose [4], - dar rengiant pirmąją parodą
       rašė Antanas Žmuidzinavičius. Ir jau Pirmojoje lietuvių dailės
       parodoje, kaip nurodyta. Žmuidzinavičiaus ataskaitoje, dalyvavo: 68
       ypatos tautiškame skyriuje.  Pirmosios lietuvių dailės parodos
       kataloge minima Izidoriaus Bakso popierinės masės kryžius ir Malvinos
       Bernotienės - pagalvėlė su kryželiais. Tai yra ne lauko mediniai
       kryžiai, o popieriuje, audinyje ar siuvinyje pavaizduoti kryželiai.
       Parodų kataloguose kai kurie liaudies dirbiniai išvardinti
       apibendrintai ( pav. mediniai dirbiniai), todėl sunku nustatyti,
       kas tai per dirbiniai. Atrodo, kad pirmųjų keturių lietuvių dailės
       parodų tautiškuose skyriuose kryžių ir skulptūrėlių eksponuota
       nebuvo. Jie pradėti eksponuoti tik nuo V-osios lietuvių dailės
       parodos. 
       
       Dailininko
       Antano Jaroševičiaus darbai, jo parodinė veikla ir indėlis  
       į kryždirbystės tradicijų puoselėjimą 
       Dar pačioje XX-ojo amžiaus pradžioje dailininkas Antanas
       Jaroševičius (1870-1956) susidomėjo lietuviškais kryžiais. A.
       Jaroševičius padarė dvi kompozicijas: vieną kaltos geležies
       kryžių, antrą - žalvario ant balto marmuro papėdės. Pastarąjį,
       kaip paminklą, buvo ketinta pastatyti poetui vyskupui Antanui
       Baranauskui. Abi minėtos kompozicijos buvo eksponuotos Pirmojoje
       lietuvių dailės parodoje. Tai paskatino dailininką domėtis
       originaliais lietuviškais kryžiais ir stengtis juos kuo tiksliau
       nuvaizdinti [
]. Gyvendamas Rusijoje kiekvieną vasarą grįždavau
       Lietuvon ir keliaudavau po savo kraštą rinkdamas nykstančio liaudies
       meno liekanas: puošnius originalius kryžius, - rašė jis
       autobiografijoje [5] . Dailininkas 1904-1911 metais labai kruopščiai
       piešė lietuviškus kryžius. Jau IV-ojoje lietuvių dailės parodoje
       Vilniuje (1910 metais) Tyrosios dailės skyriuje A. Jaroševičius
       eksponavo 30 kryžių piešinių iš Kauno rėdybos.  Tuos pačius
       kryžius ir du kryžių projektus rodė Rygoje (1910). Rygoje, liaudies
       skyriuje buvo eksponuotas ir Juozo Jaroševičiaus kryžius iš Seinų
       pavieto. Penktojoje lietuvių dailės parodoje Vilniuje (1911m. ) buvo
       eksponuoti 48 Jaroševičiaus piešti kryžiai, o taip pat 30 M. K.
       Čiurlionio pieštų kapinių kryžių. Liaudies skyriuje šioje parodoje
       buvo Antano Raukšto smutkelis iš Ukmergės pavieto ir nežinomo
       autoriaus Smutkelis iš Seinų pavieto. Tais pačiais metais Kaune buvo
       eksponuoti A. Jaroševičiaus tie patys 48 kryžių piešiniai ir
       koplytėlės projektas, o Liaudies skyriuje - Juozo Jaroševičiaus
       kryžius iš Seinų ir dvi Smutkelio skulptūrėlės. VI-ojoje lietuvių dailės parodoje
       (1912) A. Jaroševičius eksponavo penkis koplytėlių ir šešiolika
       kryžių piešinių lakštų, o Liaudies skyriuje Kryžiai - Prano
       Mašioto fotografija. Be to, tenka paminėti kryžius, eksponuotus M. K.
       Čiurlionio pomirtinėje (1911) ir vėlesnėje (1913) jo kūrinių
       parodose. Šį mūsų kryžių mistišką grožį, paslėptą už
       jo realaus grožio, ypač žemaičių senų kapų kryžiuose, ryškiai
       mums parodė M. K. Čiurlionis savo tapybiniuose kūriniuose - Žemaičių
       kapinės, Žemaičių kryžiai, Saulėlydis. Atsidūręs tarp
       tų žemaičių kryžių, Čiurlionis jautėsi esąs lyg kažkokiame
       žilos senovės pasakingame pasaulyje; o jis pats, turėdamas mistiko
       sielą, lengvai sugebėjo visą tą išpasakoti savo paveiksluose,
       - rašė Galaunė. Lietuvių liaudies menas. (p. 101). 
       
       A.
       Jaroševičiaus albumas Lietuvių kryžiai 
        Dailininkas Jaroševičius per 1904-1911 metus grafiškai
       nupiešė pluoštą lakštų vien kryžių ir koplytėlių, kurių dalį
       Lietuvių dailės draugiją nusprendė išleisti atskiru leidiniu. 1912
       metais buvo išleistas Antano Jaroševičiaus sudarytas albumas Lietuvių
       kryžiai. Albumui įžangą - Lietuvių kryžiai
       archeologijos šviesojeparašė dr. Jonas Basanavičius, pateikdamas
       kryžių istorinę apžvalgą. Įžangos pabaigoje jis teigė: Atgimusios
       Lietuvos vaikams priderėtų, p. Jaroševičiaus pėdomis žengiant, nors
       nupiešti ir aprašyti visus tuos kapų paminklus, kurie iki šiol
       įvairiose vietose likę, o juose randamuosius motyvus sunaudoti dailės
       reikalams. Galop - visus šios rūšies paminklus, pilnus originalumo ir
       užimančius taip svarbią, taip žymią vietą visų kitų Europos
       tautų dailėje, reikėtų kiek tik galima, apsaugoti, kad neišnyktų.
       Aetas volat!
 
       Albumą apipavidalino vinjetes iš tautinių motyvų sutaisė 
       Lietuvių dailės draugijos pirmininkas dail. Antanas Žmuidzinavičius,
       klišes padarė Antanas Jurašaitis, o išleido Juozapo Zavadzkio
       spaustuvė. Albume pateikta ir Antano Jaroševičiaus prakalba. Tai buvo
       pirmasis lietuvių dailės albumas, labai teigiamai įvertintas tuomet,
       tačiau jo vertė nesumažėjo ir iki šiol. 
       Vėlesnėse parodose Jaroševičius jau kryžių piešinių neeksponavo.
       VII-ojoje lietuvių dailės parodoje (1913 m) Tyrosios dailės skyriuje
       kryžių nebuvo, o Liaudies meno - buvo eksponuota medinių
       skulptūrėlių: Jurgio N. iš Nemakščių (Raseinių apskr. ) Geras
       ganytojas, nežinomų autorių Smutkelis ir Žemaičių velnias
       iš Kauno gub. ir Juozo Astrausko - kryžius, Telšių apskr. VIII-ojoje
       lietuvių dailės parodoje (1914) buvo eksponuoti J. Astrausko du
       mediniai kryžiai.
       
       Kryždirbystės
       parodos Lietuvos nepriklausomybės metais 
       Pirmasis pasaulinis karas Lietuvoje keliems metams pristabdė kultūrinę
       veiklą. Apie Lietuvos kryžius buvo rašyta tik svetur. 1916 m. žurnalas
       Extrait des archives suisses des traditions populaires (XX tomas) įdėjo
       B. Ginet Pilsudskio straipsnį Le croix Lithuaniennes, kuris vėliau
       buvo išverstas į lenkų kalbą ir išėjo atskiromis knygelėmis. [6]
       Po karo, Lietuvai tapus nepriklausoma,
       prasidėjo naujas Lietuvos dailės gyvavimo laikotarpis. Jau 1920 metais
       Vilniuje buvo planuota surengti lietuvių meno apžvalginę parodą.
       Deja, dėl susiklosčiusių politinių aplinkybių Vilniuje paroda
       neįvyko. Lietuvių meno apžvalgos paroda buvo surengt Kaune [7], kurios
       Pritaikomojo meno skyriuje prie liaudies dailės buvo eksponuotas
       Rūpintojėlis iš Lietuvių dailės draugijos rinkinių ir Kazio Zoko
       iš Seredžiaus padarytas kryžius butelyje. Tais pačiais metais
       Lietuvių meno paroda vyko Klaipėdoje, kurioje eksponuotas
       rūpintojėlis iš Šiaulių apskr. ir J. Kiko kryžius. 1920 metais
       įsikūrė Lietuvių
       meno kūrėjų draugija. Gavusi finansinę paramą, ji
       ėmė organizuoti lietuvių liaudies meno rinkimą. Dailininkai Kazys
       Šimonis ir Adomas Galdikas buvo išvykę rinkti ir piešti liaudies
       meno. Tai daugiausiai buvo koplytėlių, koplytstulpių pavyzdžiai.
       Pavyko surinkti ir skulptūrėlių. 1921 sausio 27 dieną draugijos
       būstinėje (Maironio g. ) surengta ataskaitinė paroda. Joje pirmą
       kartą Lietuvoje buvo eksponuojamas vien liaudies menas. Liaudies
       skulptūros buvo eksponuota ir 1923 metais gegužės 1-birželio 1 dieną
       Kaune Lietuvių meno kūrėjų draugijos Plastikų sekcijos narių
       surengtoje parodoje. 1924 metais, Trečioje žemės ūkio ir pramonės
       parodoje, buvo eksponuojama 400 kryžių išdidintų fotografijų iš
       Adomo Varno kolekcijos [8]. M. K. Čiurlionio galerija 1925 metais iš
       Adomo Varno nupirko dviejų formatų kryžių fotografijų kolekciją [9]
       (apie 2000 vnt. ) su sąlyga, kad ji bus ir toliau kaupiama. 
       
       Lietuvių
       liaudies menas 1925 m. tarptautinėje dekoratyviojo meno parodoje
       Italijoje 
       Lietuvių meno kūrėjų draugija 1925 metų pavasarį buvo
       pakviesta dalyvauti II-oje tarptautinėje dekoratyvinio meno parodoje,
       vykusioje Italijoje, Monzoje (Moncoje). Tokio meno Lietuvoje tuomet net
       užuomazgos nebuvo, tačiau atsisakyti pasitaikiusios progos nenorėta ir
       nutarta Lietuvą atstovauti senuoju liaudies menu. M. K. Čiurlionio
       galerijos vardu parodą organizuoti buvo patikėta dailininkui Adomui
       Varnui. Iš Čiurlionio galerijos rinkinių buvo atrinkta geriausių
       eksponatų: geležinių kryžių viršūnių, medžio drožinių,
       liaudies skulptūrėlių, audinių (juostų, prijuosčių) ir paties
       Varno stogastulpių, koplytstulpių, Vinco Svirskio kryžių išdidintų
       fotografijų, o taip pat paimta Lietuvos dirbtuvėse pagamintų, liaudies
       motyvais papuoštų daiktų, pardavimui parodoje [10]. Vienuolika
       šalių: Italija, Anglija, Belgija, Prancūzija, Suomija, Olandija,
       Vokietija, Meksika, Lenkija, Šveicarija, Vengrija eksponavo savo šalių
       dekoratyvinį meną. Lietuvių liaudies menas sužavėjo parodos
       organizatorius ir , pasak P. Galaunės, kad iš tos parodos neteko
       grįžti su neišpakuotais eksponatais, tai tik dėl to, kad mūsų
       liaudies meno originalumas papirko parodos rengėjus ir italų meno
       kritiką. Mat lietuvių tautodailės pasirodymas sutapo su didžiuoju
       susidomėjimu primityviuoju menu,darančiu vis stipresnę įtaką
       modernioms meno srovėms. Lietuvai buvo išskirti du kambariai, kuriuos
       A. Varnas dekoravo kryžių viršūnių ir stilizuotų tulpių bei
       aguonų frizu. Parodoje buvo eksponuotos beveik visos nusivežtos
       skulptūrėlės, pusė audinių ir 80 kryžių fotografijų. Lietuvių
       parodos eksponatai, ypač skulptūra, buvo labai palankiai priimti ir
       italų spaudos aukštai įvertinti. Iliustruotas italų savaitraštis II
       Mattino Iliustrato įžanginiame skyriuje LItalia Pittoresca
       (1925, Nr. 37) apie lietuvių liaudies statulėles rašė: Dvi
       apatinio aukšto salės Karališkoje Monzos viloje yra paskirtos Lietuvai
       ir sudaro vieną iš didžiausių atrakcijų Puošiamojo meno parodoje.
       Po savo nepriklausomybės atgavimo Lietuva pasireiškė pirmą kartą
       tarptautiniame meno pasaulyje su charakteringais savo audiniais,
       puošybos pavyzdžiais ir liaudies drožiniais. Puošnios medžio
       statulėlės, dabinančios neapskaitomą daugybę stogelinių kryžių bei
       koplytėlių, kuriomis nusėti Lietuvos kaimai ir jų laukai, yra
       nepaprastai įdomios tiek meno, tiek etnografijos atžvilgiu. Jų
       išdirbimo naivumas yra aiškiai priešingas, aiškiai kontrastingas jų
       išraiškos galiai. Gilus jausmas vadovavo šiems droviems bevardžiams
       dailidėms, kuriuose atsispindi visos rasės siela
 Italų
       menotyrininkas Luigi Caglio straipsnyje Alla Biennale di Monza
       skyriuje apie Lietuvą ir puošniuosius jos kryžius taip išsireiškė:
       Kryžiuose daugiausia akį veria nepaprastas tipų įvairumas ir
       puošybos turtingumas. (
) savo sudėtingu, lyg esminiu pradu yra
       tipingiausias liaudies meno reiškėjas Europoje. (
) šiaurės
       bemoksliai skaptuotojai savo įkvėpimo savaimingumu, savo jausmo
       aiškumu pateikia gražios medžiagos ir mūsų šių dienų dailininkų
       garbingam tyrimui.  [11]. Lietuvių liaudies menas pirmą kartą
       taip plačiai išėjo į tarptautinę areną ir pateko į puikiai
       iliustruotą leidinį [12]. Tame leidinyje greta modernaus dekoratyvinio
       meno reprodukcijų įdėta medinių stogastulpių, koplytstulpių, 18
       Vinco Svirskio dirbtų kryžių, 12 liaudiškų skulptūrų reprodukcijų,
       kelių juostų bei kaišytinės prijuostės reprodukcija. Čiurlionio
       galerijos komisijos, Lietuvos atstovybės ir Lietuvos užsienio reikalų
       ministerijos rūpesčiu bei lėšomis atskirai italų, prancūzų ir
       anglų kalbomis buvo išleistas italų literato ir poeto Giuseppe
       Salvatori parengtas, gausiai iliustruotas leidinys [13] apie lietuvių
       meną. Knygoje yra 44 puslapiai teksto, iliustruota Petro Rimšos
       bronzinės skulptūros Skausmas, 35 įvairių formų kryžių,
       stogastulpių, koplytstulpių, skulptūrų, dviem spalvotom audinių ir
       dviem bendro ekspozicijos vaizdo nuotraukomis. Parodoje lietuvių
       liaudies meną populiarino ir Igno Šlapelio straipsnis, kuris, kartu su
       skulptūrų fotografijomis, buvo dalijamas meno kritikams ir duodamas
       žurnalams reprodukuoti. Be to, italų spaudoje buvo spausdinti ir du
       Pauliaus Galaunės straipsniai. [14] Paroda visapusiškai gerai
       įvertinta. M. K. Čiurlionio galerijos komisijos pirmininkas ir jos
       direktorius P. Galaunė, dėkodamas A. Varnui už sumaniai organizuotą
       lietuvių pasirodymą Monzos parodoje, pabrėžė: Šioji paroda,
       dėka p. A. Varno triūsui , turės didelės reikšmės Lietuvos meno
       gyvenimo vystymuisi. Tąja paroda Lietuva su savo tautodaile pirmąsyk
       pasirodė Europos meno arenoje. Parodos pasisekimas duos galimybės
       Lietuvoje sėkmingai rūpintis tautodailės likimu ir josios apsaugojimu
       [15]. Už dalyvavimą Monzos parodoje Čiurlionio galerija gavo
       aukščiausią dovaną - garbės diplomą. 
       
       Liaudies
       menas 1925 m. atidarytame M. K. Čiurlionio muziejuje 
       Labai reikšmingu įvykiu kultūros gyvenime buvo pirmojo
       Lietuvoje dailės muziejaus - M. K. Čiurlionio galerijos - atidarymas
       1925 metų gruodžio 13 dieną. Čia greta profesionaliosios dailės buvo
       įkurtas ir Liaudies kūrybos skyrius. Galerijos atidarymo metu jame buvo
       3679 įvairių rūšių liaudies meno dirbiniai. Iš jų vos ne pusę
       sudarė minėtos iš A. Varno įgytos kryžių fotografijos,o kitą pusę
       - iš Lietuvių dailės draugijos paveldėti ir jau Galerijos surinkti
       tautodailės dirbiniai. Liaudies dirbinių ekspozicijai buvo paskirtos I
       aukšto kairėje pusėje buvusios dvi salės. Vienoje iš jų 1926 metų
       rugpjūčio 26 dieną buvo atidaryta lietuviškų kryžių padidintų
       fotografijų paroda, išleistas jos katalogas. 1927 metais gruodžio 10
       dieną, greta kryžių nuotraukų, antroje salėje buvo atidaryta
       liaudies skulptūros ir taikomosios dailės ekspozicija. Galerijoje
       gausėjant tautodailės dirbinių, dėl vietos stokos salės buvo
       pritaikytos eksponatų saugykloms [16]. Galerija toliau kaupė
       eksponatus, propagavo juos spaudoje, rengė parodas. 1927 metais
       išleista brošiūrėlė Padėkite rinkti tautodailę. Tautodailės
       eksponatų rinkti ir piešti vykdavo ir Kauno meno mokyklos mokytojai:
       Vytautas Bičiūnas, Antanas Tamošaitis bei kiti. Ekspedicijai
       vadovavęs A. Tamošaitis 1930 metais Biržų gimnazijos patalpose
       surengė įgytų,eksponatų, tarp kurių buvo ir skulptūros, parodą. 
       
       1931
       m. liaudies meno parodos Skandinavijos šalyse 
       Labai reikšmingos buvo lietuvių liaudies meno parodos, vykusios
       1931-aisiais metais Skandinavijos šalyse: Švedijoje, Norvegijoje,
       Danijos sostinėse Stokholme, Osle, Kopenhagoje ir dar dviejuose
       Švedijos miestuose- Geteborge ir Melmėje. Visų šių parodų
       iniciatorius ir organizatorius buvo Lietuvos atstovas šiose šalyse
       Jurgis Savickis, tuo metu gyvenęs Stokholme. J. Savickio sumanymą labai
       aktyviai rėmė žymus švedų etnologas prof. Sigurdas Erixsonas,
       dirbęs Stokholmo muziejuje (Nordiska Museet) . Jis kartu su kitais
       švedų mokslininkais ir muziejininkais - Sigurdu Kurmanu ir Svenu
       Kjelbergu - dar 1930 metais, norėdamas pažinti kraštą, jo meną,
       lankėsi Lietuvoje. Geriau pažinti lietuvių liaudies meną jam padėjo
       tais metais išleista P. Galaunės knyga Lietuvių liaudies menas.
       Sugrįžęs iš Lietuvos, prof. Erixsonas Stokholmo universitete
       skaitė paskaitą apie lietuvių liaudies meną. Taigi, švedų
       visuomenė buvo parengta sutikti lietuvių liaudies meno parodą. Parodą
       rengė Paulius Galaunė. Buvo atrinkti 102 eksponatai, tarp kurių buvo
       skulptūros, audiniai, medžio bei keramikos dirbiniai ir kryžių
       fotonuotraukos. Dominavo religinio turinio senoji vaizduojamoji dailė ir
       kryžių fotonuotraukos. Visose parodose buvo rodomi tie patys
       eksponatai. Visose šalyse, tų šalių kalbomis buvo išleisti gražiai
       iliustruoti parodos katalogai. Juos sudarė ir įžangą jiems parašė
       P. Galaunė, o kiekvienos šalies muziejaus direktorius jautė pareigą
       ir garbę tarti jame savo žodį [17]. Be parodų ir joms skirtų
       katalogų, lietuvių liaudies menas, o taip pat ir profesionalioji
       dailė, buvo populiarinama įvairiais straipsniais ir leidiniais [18],
       kuriuose, be profesionaliosios dailės, pateikta ir liaudies meno, o tarp
       jo - 59 kryžių bei skulptūrėlių iliustracijų. 
       
       Lietuvių
       liaudies meno paroda 1934 m. Tarptautiniame liaudies meno kongrese
       Ženevoje 
       XX-ojo amžiaus trečiojo dešimtmečio pabaigoje-ketvirtojo
       pradžioje Europoje vyko tarptautiniai liaudies meno kongresai: I-asis -
       1928 spalio 7-13 dienomis Prahoje, II-asis Belgijoje, o III-asis -
       Stokholme. Deja, Lietuva šiuose kongresuose nedalyvavo. Ji dalyvavo tik
       1934 metais vykusiame Tarptautiniame liaudies meno kongrese Ženevoje. Jo
       metu buvo surengta ir liaudies meno paroda, kurioje savo tautodailės
       pavyzdžių pateikė ir Lietuva. 
       
       Lietuvių
       liaudies menas 1935 metų vasarą Paryžiuje vykusioje  
       Pabaltijo šalių liaudies meno parodoje 
       1934 metais M. K. Čiurlionio galerija gavo kvietimą surengti
       lietuvių liaudies meno skyrių 1935 metų vasarą Paryžiuje,
       Trokadero etnografijos muziejuje vyksiančioje Pabaltijo šalių -
       Estijos, Latvijos ir Lietuvos liaudies meno parodoje [19]. Su kvietimu
       buvo supažindinti galerijos komisijos nariai. Jie dalyvavimui pritarė.
       Parodai buvo surinkti įvairių rūšių liaudies meno eksponatai iš
       Čiurlionio galerijos, Karo muziejaus, Šiaulių Aušros bei
       Telšių Alkos muziejų. Įrengti parodą M. K. Čiurlionio
       galerija paprašė diplomato ir poeto Jurgio Baltrušaičio sūnų,
       menotyrininką, taip pat Jurgį Baltrušaitį, kuris tuo metu dirbo
       Vytauto Didžiojo universitete ir puikiai mokėjo prancūzų kalbą. Buvo
       išleistas parodos vadovas [20], kuriame dailėtyrininkas Jurgis
       Baltrušaitis pristatė eksponatus, apžvelgė Lietuvos istoriją nuo
       seniausių laikų, nurodė ryšius su Rytų ir Vakarų kaimynais savaip
       įtakojusiais Lietuvos dailės raidą. Jis pabrėžė Lietuvos liaudies
       meno kaitos lėtumą ir uždarumą. Daugiausia dėmesio autorius paskyrė
       kryžiams, jų formų bei dekoro įvairumui bei juos užpildžiusios
       skulptūros savitumams, kurioje kartais galima įžvelgti ir Vakarų
       Europos dailės stilių atspindžius. Paryžiečiai labai domėjosi
       lietuvių liaudies menu, ypač skulptūra. P. Galaunės ir J.
       Baltrušaičio straipsnis apie Lietuvių liaudies meną buvo
       išspausdintas prancūzų žurnale. Gaila, kad nėra žinomas tikslesnis
       parodos laikas ir rodytų eksponatų skaičius. 
       
       Lietuvių
       liaudies meno ekspozicija 1936 m. atidarytame  
       Vytauto Didžiojo kultūros muziejuje 
       1936 metais buvo baigti statyti Vytauto Didžiojo muziejaus
       rūmai, kuriuose įsikūrė Karo muziejus ir Vytauto Didžiojo kultūros
       muziejus, apjungęs M. K. Čiurlionio galeriją, Kauno miesto ir
       Valstybės muziejus. Naujuose rūmuose 1937 metų vasario 16 buvo
       atidaryta pastovi liaudies meno ekspozicija, kuriai buvo skirtas beveik
       300 kvadratinių metrų plotas [21]. Ekspozicijoje svarbią vietą užėmė liaudies
       skulptūra ir raižiniai. 
       
       Lietuvių
       liaudies menas 1937 m. vykusioje Tarptautinėje meno ir technikos
       moderniajame gyvenime parodoje Paryžiuje 
       Tarptautinėje meno ir technikos moderniajame gyvenime parodoje
       Paryžiuje (1937) Pabaltijo šalys užėmė bendrą paviljoną ir turėjo
       atskirus skyrius viduje. Lietuvos paviljonas buvo įrengtas pagal Vytauto
       Didžiojo kultūros muziejaus direktoriaus Pauliaus Galaunės projektą.
       Parodoje greta dominuojančių vaizduojamosios, taikomosios dailės ir
       technikos eksponatų, centre buvo rodomas medinis, Vytauto Kašubos ir
       Juozo Mikėno išdrožtas monumentalus Rūpintojėlis. Jo
       prototipu paimta nežinomo liaudies meistro skulptūra iš muziejaus
       rinkinių, rasta Čekonių kaime, Debeikių vals. Utenos apskr.
       Skulptūra parodoje turėjo simbolizuoti sunkią lietuvių tautos būtį
       amžių tėkmėje. Be to, greta Lietuvos architektūros paminklų, buvo
       eksponuotos ir kelios padidintos kryžių nuotraukos. 
       
       Lietuvių
       liaudies meno paroda Niujorke 1939 m. 
       Paskutinį kartą iki II-ojo pasaulinio karo į tarptautinę
       areną su liaudies menu Lietuva išėjo 1939 metais Niujorke. Vytauto
       Didžiojo kultūros muziejaus sudaryta komisija atrinko 11 būdingų
       liaudies skulptūrų, 2 koplytėles, 6 geležines kryžių viršūnes, 7
       liaudies raižinius (5 iš jų buvo iš Šiaulių Aušros
       muziejaus) [22]. Visas šis turtas buvo sudėtas į tris raštuotas
       kraitines skrynias [23], kurios taip pat buvo eksponuojamos. 
       
       Išnašos: 
        1 Albumas lietuviškos parodos
       Paryžiuje 1900 metuose. Tekstą parašė kun. J. Žilinskis. Plymonth.
       PA. Spauda Vienybės lietuvninkų.  1902 
       2 P. Galaunė. Lietuvių kryžiai. Kaunas 1926. p. 4;Paulius Galaunė.
       Lietuvių liaudies menas. Kaunas. 1930; P. Galaunė. Muziejininko
       novelės. Vilnius. Vaga. 1967, p. 145 - 155; Paulis Galaunė. Dailės ir
       kultūros baruose. Vilnius 1970(Straipsnių rinkinys iš XX amžiaus
       II,III, IV dešimtmečiais skelbtų periodikoje. ) 
       3 W. Szukiewicz. Krzyże zdobne w gubernji Wileńskiej. Wisła,
       1903, XVII
       t. ; M. Brensztejn. Krzyź I kapliczki Žmudskie. Materyały do sztuki
       ludowej na Litwie. 1906. Nakładem Akademii Umiejętności; Krzyże na
       Litwie. Rysował Franciszek Krzywda Polkowski latem R. 1908 dla J. Hr.
       Przeždzickiego z Rakiszek. Materyały. Wydawnictwo towarzystwa Polska
       Sztuka6 Stasowana W Krakowie. Zeszyt XII. 1909 
       4Antanas Žmuidzinavičius. Pirmoji lietuvių dailininkų artistiška
       paroda. Vilniaus žinios, 1906 spalio 7 (20) nr. 222; Lietuvos
       literatūros ir meno archyvas. Lietuvių dailės draugijos fondas: F 33,
       ap. 1, b. 3, 14, 17,20, 21, 24, 35,70;Pirmoji lietuvių dailės paroda
       Vilniuje. Vilnius, A. Sirkino spaustuvė. 1906; II lietuvių dailės
       paroda. 1908. Katalogas; III lietuvių dailės paroda. Vilnius. Balandis
       - gegužė 1909; IV lietuvių dailės paroda. Kovas 1910. Vilnius;
       Lietuvių dailės paroda Rygoje. Balandis 1910. Ryga; V lietuvių dailės
       paroda. Vilnius 1911 metai; Lietuvių dailės paroda Kaune. 1911 Vilnius.
       ; VI lietuvių dailės paroda. Vilnius 1912 metai; VII metinė lietuvių
       dailės paroda. Vilnius 1913; VIII metinė lietuvių dailės paroda.
       Vilnius 1914 metai;Posmertinė Mikalojaus Konstantino Čiurlionies
       veikalų paroda. Vilnius. Balandžio 23- gegužės 8diens ( gegužės 6 -
       21) 1911; Mikalojaus Konstantino Čiurlionies veikalų paroda. Vilnius
       1913 
       5 Antano Jaroševičiaus gyvenimo aprašymas. LDM A, b. 8, nr. 203;
       Lietuvių kryžiai. Surinko Antanas Jaroševičius. Įžangą parašė
       D-ras J. Basanavičius, iš tautinių motyvų sutaisė A. Žmuidzinavičius.
       Lietuvių dailės draugijos leidinys. Vilnius, 1912. J. Zavadskio
       spaustuvė, A.Jurašaičio klišės 
       6 Bronisław Piłsudski. Krzyźe litewskie. Biblioteka Orlega
       Lotu Nr. 3. Kraków, 1922 
       7 Lietuvių meno apžvalgos paroda. Kaunas. 1920. Parodos katalogas;
       Lietuvių meno paroda. Klaipėda. 1920. Katalogas 
       8 Justinas Strimaitis. Tautodailės dalykai žemės ūkio parodoje. Lietuva.
       1924 rugsėjo 1. nr. 196, p. 23 
       9 XX a. Lietuvos dailės istorija. 1900 - 1940. Vilnius. 1982 p. 121 
       10 Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus (ČDM) Muziejinės
       dokumentacijos ir fototekos skyrius. M. K. Čiurlionio galerijos
       komisijos posėdžių 1925-1927 m. protokolai. G. P. - 9881, Č-I-I-3  
       11 Cituota iš P. Galaunė. Muziejininko novelės p. 152 - 153 
       12 Opera Scelte II Mostra Internazionale delle Arti Dekorative Villa
       Reale di Monza. 1925. G. E. A. Grandi Edizioni Artistiche. Milano 1926 
       13 Giuseppe Salvatori. Lart rustique et populaire en Lithuanie. Casa
       editoria G. E.
       A. Grandi Edizioni Artisiche, Milano 1925. (tai parodos reprodukcijų knyga). D.
       Salvators 1925 metais lankėsi lietuvoje, pabuvoje Kaune ir Palangoje,
       susipažino su kai kuriais dailininkais bei rašytojais. Jis apie
       Lietuvą parašė tris knygas. Viena jų, minėta Lietuvių liaudies
       menas 
       14 Zita Žemaitytė. Paulius Galaunė. Vilnius. 1988 p. 130- 139 
       15 1925 07 01 MKČG komisijos posėdžio protokolas Nr. 7. ČDM A 
       16 M. K. Čiurlionio galerija. 1925 xii. 13 - 1930. Penkių metų darbo
       apyskaita. Sudarė P,Galaunė. Kaunas, 1931. 
       17 Uställing av Litauisk Folkkonst Från Čiurlionies galleri I Kaunas.
       14 Januari - 16 Februari 1931 Nordiska museet. Stokholm. 1931. ( Sigurdo
       Eriksono p. 3 -5, P. Galaunės p. 7 - 15, katalogas p. 16 - 23 ir 64
       iliustracijų sąrašas); Ustilling av Litauisk Folkekunst fra
       Čiurlionies Galleri i Kaunas. Mars [10] - April [10] 1931 Kunstindustri
       museet i Oslo. (Įžanginis žodis Dr. phil. Thor B. Kielland ir P.
       Galaunės); Litauisk Folke Kunst Ustiling udlaant af Čiurlionies museum
       i Kaunas. April - Maj 1931 Det Danske Kunstindustrimuseum. Kjøbenhavn
       1931. (Įžangos žodis Vilh. Slomann ir P. Galaunės); Folking konst
       Litauen. Samalingar frän Čiurlionies galleri i Kaunas. 10 Oktober - 10
       November 1931. Göteborg Museum 1931(Įžangaos Sven T. Kjellberg ir P.
       Galaunės. );Uställing av Litauisk Folkkonst från Čiurlionies galleri
       i Kaunas. December 1931. Malmö Museum 1931 (Įžangaos Ernst Fisher ir
       P. Galaunės); 
       18 Litauens Konst. En översikt i bilder med ineladande text a. P. Galaunė
       och J. Vienožinskis. Uthivare John Kroon Malmo. 1931. , 168 p. , 264 il.
       ; Lart Lithuanien. Un recueil dimages avec une introduction par P.
       Galaunė. Editeur Johan Kroon. Malmö, 1934. 
       19 Zita Žemaitytė. Paulius Galaunė. p. 138 - 139 
       20 Art populaire baltique: Estonie - Lettonie - Lituanie. Guide de lexposition(Musée
       dEthnographie du Trocadóro. Museum National d Histoire Naturalle)
       -Paris, 1935 
       21 Vytauto Didžiojo kultūros muziejaus metraštis. I. Kaunas, 1941, p.
       365 
       22 Pauliaus Galaunės pasakojimas, užrašytas Kazimieros
       Kairiūkštytės - Galaunienės 1983 08 28 
       23 Vytauto Didžiojo kultūros muziejaus. 1939 03 17 rašto Nr. 230
       nuorašas (Magdalenai Avietėnaitei) Lietuvos skyriaus generaliniam komisarui. ČDM Liaudies meno
       skyrius; K. Galaunienė. Kauno valst. M. K. Čiurlionio dailės muziejaus
       Liaudies meno skyriaus istorijos ir darbo apžvalga. 1983 m. rugsėjo 5
       d. Rankraštis 
       Iliustracijos iš knygos XX a. lietuvių
       dailės istorija. Vilnius, Vaga, 1982  
        
      
     |