| 
        
        
        
          
             SENOSIOS LIETUVIŲ SKULPTŪROS,
              KRYŽIŲ IR KOPLYTĖLIŲ IKONOGRAFIJA 
              
             Vacio Miliaus straipsnio Lietuvių
              etnografinė ikonografija. Šaltiniai, publikacijos, tyrinėjimai,
              poreikiai, išspausdinto leidinyje Etnologiniai tyrinėjimai
              Lietuvoje. 1992, 1993, 1995 m. 
             Konferencijų medžiaga
              fragmentai  Lietuvių
            etnografinės ikonografijos raida susideda iš trijų laikotarpių: 
          
            1. XIX a. ir XX a. pradžia (iki 1918 m.); 2. Nepriklausomos Lietuvos laikotarpis;
 3. XX a. antroji pusė.
 
          Pirmasis iškilus lietuvių etnografinės ikonografijos kūrėjas
            buvo Eduardas Gizevijus (1798-1880). Apie tai, kad jis kiek daugiau
            dėmesio būtų skyręs mūsų nagrinėjamai temai, nėra
            išaiškinta.Iš XIX a. antrosios pusės minėtini du nedideli spalvotų
            piešinių rinkinėliai: vienas jų laikomas Vilniaus universiteto
            bibliotekos Rankraščių skyriuje (VUB RS, f. 78), kitas - 9 kaimo
            architektūros ir gyventojų tipų piešiniai iš įvairių Lietuvos
            vietų, antrajame - dailininko Alfredo Römerio 1861-1875 metų
            piešinių albumas su sakralinės architektūros, kryžių ir
            moterų aprangos vaizdais.Tuo laikotarpiu mokslo ir populiariuose leidiniuose pradėta
            skelbti etnografinių dalykų piešinius ir nuotraukas. Römeris Varšuvoje
            leistame žurnale Tygodnik Illustrowany paskelbė 3 kryžių
            ir 5 moterų aprangos piešinius (A. Römer. Ubiory włościan i
            kryże na Žmudzi / Tygodnik Illustrowany. Warszawa, 1860,
            Nr. 40, s.-364-365). Piešta Rytų Lietuvoje, nors parašyta
            Žemaitija, matyt, dėl to, kad Zarasų apskritis anuo metu
            priklausė Žemaičių vyskupijai. Tilžės mokytojas Aleksandras
            Kuršaitis lietuvių literatūros draugijos leistuose Pranešimuose
            (Mitteilungen) 1886 m. su komentarais paskelbė 7 antkapinių
            profiliuotų lentų (krikštų) ir 2 stogo lėkių piešinius (A.
            Kurschat. Zur beigegebenen Litographie, Mitteilungen der
            Litauischen, Literarischen gesellschaft heidelberg. 1886, Heft
            11, S. 382).Nors ir anksčiau pasirodydavo lietuvių kryžių piešinių,
            tačiau nuo XX a. pradžios iki šiol tčęsiasi jų piešinių bei
            nuotraukų publikavimas. Vienu jų populiarintoju buvo iš Telšių
            kilęs kultūros istorikas Michailas Brenšteinas. 1906 m. su
            nedideliu tekstu jis paskelbė 90 stogastulpių, koplytstulpių,
            koplytėlių ir kryžių nuotraukų (M. Brensztejn. Kryże i
            kapliczkie: materyaly do sztuki ludowej na Litwie. Kraków, 1906,
            16 s.: 64 tab. ill; taip pat: Meteryaly
            antropologiczno-archeologiczne i etnograficzne. Kraków, 1907, t.
            9, dz. 2, s. 3-16: 64 tab. ill.). Piešiniai - autoriaus, nuotraukos
            - L. Andžejevskio, A. Jačinovskio, K. Moncevičuvnos, P. Mašioto,
            J. Žiogo. Daugiausia parodyti šiaurės Žemaitijos paminklai,
            keletas - iš Trakų apskrities. Po poros metų M. Brenšteinas vėl
            paskelbė 7 J. Žiogo nuotraukas iš Zarasų apskrities su pastaba,
            kad jos dar niekur neskelbtos (M. Brensztejn. Krzyże litewskie,
            Świat. Warszawa, 1908, t. 5, Nr. 8, s. 7).Rokiškio grafo Pšezdzeckio užsakymu dailininkas Francišekas
            Kšivda-Polkovskis 1908 m. anuometinėse Zarasų ir Ukmergės
            apskrityse spalvomis ir vienas spalva piešė stogastulpius ir
            kryžius. Kitais metais jie buvo paskelbti Krokuvoje: 13 lapų
            pavaizduota 28 paminklai (Krzyże na Litwie, Rysował dla j. hr.
            Przezdzieckiego z rakiszek, Franciczek-Krzywda Polkowski latem r.
            1908, materialy: Wydawnistwo Towarzystwa Polska Sztuka Stasowana
            w Krakowie. Kraków, 1909, Zeszyt, 12, 16 s.).1904-1911 metais piešimo mokytojas dailininkas Antanas
            Jaroševičius (1870-1956) anuometinėse Šiaulių, Panevėžio
            apskrityse ir dalyje Vilniaus gubernijos piešė medžio kryžius,
            stogastulpius, koplytstulpius. 1910 m. IV lietuvių dailės parodoje
            jis eksponavo 30 lakštų, o 1911 m. V parodoje - 48 lakštus
            kryžių piešinių (IV vyko Vilniuje, V - Vilniuje ir Kaune). (
)Po V parodos Lietuvių liaudies draugija pasiūlė Jaroševičiui
            išleisti tuos piešinius. tai buvo įgyvendinta 1912 m.
            išleidžiant reprezentacinį albumą su 79 lapais kryžių,
            stogastulpių ir koplytstulpių piešinių (Lietuvių kryžiai -
            Croix lituaniennes. Surinko Antanas Jaroševičius, įžangą
            parašė J. Basanavičius, vinjetes piešė A. Žmuidzinavičius,
            Vilnius, Vilnius, 1912, 36 p.: 79 lapai iliustr.). Dažname lape
            pavaizduota po 2 objektus, taigi jų žymiai daugiau negu lapų. J.
            Basanavičius parašė įvadą, kuriame buvo sukurta pagoniškoji
            lietuvių kryžių kilmės teorija. Tekstas ir kryžių metrikai
            paskelbti lietuvių ir prancūzų kalbomis. Kadangi A.
            Jaroševičiui labiausiai rūpėjo puošyba, o ją tegalėjo
            parodyti piešdamas pagrindinę paminklo dalį ir detales, tad liko
            neparodytas to dalies santykis su visu paminklu.Lietuvos Respublikos metais buvo sukurtos dvi institucijos,
            kaupusios, populiarinusios ir tyrinėjusios etninę kultūrą,
            piešinius ir nuotraukas. Viena jų - 1925 m. įsteigta Čiurlionio
            galerija, 1936 m. prijungta prie Vytauto Didžiojo Kultūros
            muziejaus, kuriame atsirado Etnografijos skyrius, kita - Šiaulių
            kraštotyros draugija su savo baze Aušros muziejum. Iš šių
            institucijų autoriaus gauti duomenys rodo dabartinę padėtį.Vos aprimus kovoms dėl laisvės, du jauni dailininkai Adomas
            Galdikas ir Kazys Šimonis 1920 m. kaimuose piešė polichromuotas
            skrynias ir spintas. Tų piešinių paroda kartu su Adolfo
            Sabaliausko Lietuvių meno kūrėjų draugijai dovanotais
            geležiniais kryžiais 1921 m. buvo surengta Kaune (V. Žmonių
            pagraženės paroda / Laisvė, Kaunas. 1921 02 04). (
)Didelio atgarsio anuo metu Lietuvoje ir Vakarų Europoje sulaukė
            dailininko Adomo Varno (1879-1979) lietuvių kryžių nuotraukos.
            Dar būdamas studentas, 1905 m. su dailininkais P. Rimša ir A.
            Staneika jis pėsčiomis perėjo beveik visą etnografinę Lietuvą,
            piešdamas kryžius (A. Jakštas. Lietuvos kryžiai šių metų
            ūkio parodoj / Klaipėdos žinios, 1924 09 10). 1920-1926
            metais jis važinėjo po Lietuvą, pats fotografavo ir per
            talkininkus kaupė kryžių nuotraukas. 1924 m. jų turėjo apie
            650, o 1925 m. - per 1500. Vėliau A. Varnas teigė sukaupęs 2300
            kryžių nuotraukų (J. Prunskus. Nufotografavo 2300 kryžių;
            Dail. Adomas Varnas pasakoja apie savo keliones po Lietuvą /
            Draugas, d. 2, Chicago, 1968 03 16, p. 3-4).1924 m. trečiosios ūkio ir pramonės parodos Kaune liaudies meno
            skyriuje A. Varnas įrengė per 100 nuotraukų parodą Lietuvos
            kryžiai ir gavo pirmąją premiją - aukso medalį (P. Biržys.
            Mūsų kultūros turtai / Rytas (Kaunas), 1924 09 05; J.
            Lubič-Zaleskienė. Lietuvos kryžiai / Lietuva
            (Kaunas). 1924 10 23, p. 3). Tarp jo talkininkų buvo ir Balys
            Buračas [B. Kulnytė (parengė). Balio Buračo laiškai Adomui
            Varnui / Etnografija: Metraštis. Vilnius, 1991, t. 1, p.
            30-42), ketvirtame dešimtmetyje tapęs pagrindiniu etnografinių
            dalykų fotografu ir kaimo papročių populiarintoju. Šiek tiek
            talkino ir pedagogas bei vaikų literatūros kūrėjas Pranas
            Mašiotas (A. Jakštas, op. cit.), pradėjęs etnografinius
            objektus, ypač kryžius, fotografuoti dar prieš I-ąjį pasaulinį
            karą. Ankstesnieji jo negatyvai per karą liko Maskvoje ir jų
            likimas nežinomas (M. Urbšienė-Mašiotienė. Prie žibalinės
            lempos. Atsiminimai. Vilnius, 1982, p. 182-185, 187, 212).1925 m. A. Varnas su kryžių nuotraukomis dalyvavo Antrojoje
            tarptautinėje dailės parodoje Monzoje (Italija) ir buvo
            apdovanotas garbės diplomu. Šiomis nuotraukomis jis išgarsino
            lietuvių kryžius pasaulyje, buvo gražių atsiliepimų pasaulyje,
            buvo gražių atsiliepimų Italijos spaudoje [Lietuvių
            tautodailė tarptautinėje Monzos parodoje (autoriai A. Varnas,
            A. Cantarelli, L. Caglio, G. Goretti, S. Farnatti, D. Bini) / Lietuva
            (Kaunas), 1925 08 22, 27; S., Mūsų tautodailė užsieniuose,
            ibid, 1926 11 06; Opere Scelte: II Mostra Internationale dell
            Arti decorative Villa reale di Monza, M. Milano, 1925, 327 p., p.
            268-283 pateikta 31 lietuvių tautodailės (liaudies skulptūros,
            kryžių, 1 juosta)] iliustracija.Po šio pasisekimo 1926 m. Kaune, M. Čiurlionio galerijoje, buvo
            atidaryta 184 A. Varno kryžių nuotraukų ir 46 geležinių
            kryžių paroda. Tai paskatino tos galerijos direktorių Paulių
            Galaunę parašyti straipsnį (P. Galaunė. Lietuvių kryžiai,
            idem. Dailės ir kultūros baruose. Vilnius, 1970, p. 142-143)
            ir brošiūrą (Idem. Lietuvos kryžiai. Kaunas, 1926, 10 p.
            (Tai pirmasis Čiurlionio galerijos leidinys).Tais pačiais metais A.Varnas 100 egzempliorių tiražu išleido
            dviejų dalių meniškai apiformintais viršeliais albumą su 194
            fotografuotiniu būdu padaugintomis nuotraukomis (A. Varnas. Lietuvos
            kryžiai: 194-ios fotografiškai atliktos kryžių nuotraukos.
            Kaunas, 1926, d. 1, 30 p., d. 2, 28 p.)Trečiajame ir ketvirtajame dešimtmetyje visą anuometinę
            nepriklausomą Lietuvą išvažinėjęs B. Buračas sukaupė 18
            tūkst. negatyvų. 1944 m. dalį negatyvų ir užrašų buvo
            išvežęs į kaimą. Raudonarmiečiai tai aptiko ir dalį negatyvų
            sunaikino. Pokario metais Buračas dar bandė keliauti ir vėl
            fotografuoti, tačiau be ypatingesnių rezultatų. Ėmė vėl
            tvarkyti savo rinkinius ir sudarė apie 11 tūkst. negatyvų. Po jo
            mirties tuos negatyvus įsigijo Vytauto Didžiojo karo muziejus.Tarpukario Lietuvoje vykstant intensyviam gatvinių kaimų
            skirstymuisi į vienkiemius ten buvo komandiruojama nemažai
            matininkų ir melioracijos specialistų (pastarieji anuo metu buvo
            vadinti kultūrtechnikais). Prieš išvykstant per paskaitas jie
            buvo supažindinami su etnografinių dalykų fotografavimu, raginami
            užsiiminėti šia veikla. 1936 m. Vytauto Didžiojo kultūros
            muziejuje greta archeologinių ir etnografinių daiktų buvo
            surengta matininkų ir kultūrtechnikų foto kuopelės narių 457
            nuotraukų paroda. Gražiai išleistame kataloge nurodytas 51 foto
            mėgėjas, du pasirašę kriptonimais. paroda sulaukė didelio
            pasisekimo: per 10 dienų ją aplankė 4000 asmenų (Iš foto
            parodos / Literatūros naujienos (Kaunas). 1936 02 19, p.
            5; K. Pirmoji matininkų ir kultūrtechnikų foto paroda / Naujoji
            Romuva (Kaunas), 1936, Nr. 12, p. 287-288).1938 metais Šiaulių Aušros muziejus surengė
            etnografinių objektų, daugiausia kryžių ir statybos nuotraukų
            bei piešinių parodą. Skyriaus Šiaulių apskrities kryžiai
            nuotraukos grupuotos pagal valsčius ir vietoves (Etnografinė ir
            foto paroda. Kaunas, 1938, 32 p.; Etnografinė ir foto paroda
            V. D. Kultūros muziejuje / Gimtasai kraštas (Šiauliai),
            1938, Nr. ½, p. 294.Tarpukario metais pasirodė trys ikonografinio pobūdžio
            leidinėliai, skirti praktikos reikalams, dėl to ne visada
            pasirūpinta jų tinkamu metrikavimu. Norint populiarinti tautinį
            architektūros stilių, buvo išleistas sakralinės ir valstiečių
            architektūros, ypač jos puošybos, kryžių, koplytėlių, baldų,
            tekstilės technikos piešinių ir nuotraukų albumėlis (Lietuvių
            statybos ir puošybos pavyzdžių albumas. Kaunas, 1925, 99 p.).XX a. antroje pusėje Lietuvoje atsiradus etnografijos ir
            muziejininkystės specialistų, sukūrus naujų mokslo institucijų
            ir muziejų, suaktyvėjo etnografinės ikonografijos medžiagos
            rinkimas, skelbimas, pradėtas jos tyrimas.Pagrindiniu etnografijos centru tapo Lietuvos istorijos instituto
            Etnografijos (nuo 1996 m. Etnologijos) skyrius, kuriame nuo
            šeštojo dešimtmečio veikia rankraštynas su aprašais,
            piešiniais, fototeka. (
). Ypač turtinga liaudies architektūros
            dalis, nes visą darbinę veiklą 1953-1982 m. vien ją rinko ir
            tyrinėjo J. Butkevičius, prisidėjo ir kiti bendradarbiai bei
            instituto fotografai. Fototeką turtino skyriaus darbuotojai: (
)
            V. Milius - žemdirbystės įrankiais, amatų, namų apyvokos
            daiktais, malūnais, kapų puošybos elementais, kryžiais (prie
            pavardžių nurodyta, kas ką daugiausia yra fotografavę, nors
            kiekvienas yra fiksavęs įvairius objektus). Etnografijos skyriuje
            taip pat sukaupta apie 29 tūkst. piešinių ir brėžinių iš
            visų liaudies materialinės kultūros ir taikomosios tautodailės
            sričių. (
)Lietuvos nacionalinio muziejaus etnografinė fototeka 1995 m.
            lapkritį turėjo 33517 inventorintų negatyvų. Jos tematika irgi
            įvairiausia, daugiausia fotografuota liaudies architektūra. (
)
            752 tarpukario metais fotografuotus I. Končiaus negatyvus šis
            muziejus yra įsigijęs iš jo sūnaus Algirdo. (Beje, I. Končiaus
            apie 1910 m. Lietuvoje darytų negatyvų yra Sankt Peterburge,
            Rusijos etnografijos muziejuje). Lietuvos nacionalinis muziejus turi
            dar neinventorintų liaudies architektūrą vaizduojančių
            negatyvų, gautų kartu su liaudies architektūros inventorizacijos
            brėžiniais iš Vilniaus technikos universiteto. Šis muziejus taip
            pat turi etnografinių piešinių rinkinių, pieštų savo
            ekspedicijų metu arba įsigytų iš juos piešusių asmenų. Jų
            tematika: liaudies architektūra (daugiausia), rakandai, baldai,
            kryžiai. (
)Turtingus nuotraukų, kuriuose užfiksuoti įvairūs etnografijos
            objektai, taip pat ir senoji lietuvių skulptūra, kryžiai ir
            koplytėlės, rinkinius yra sukaupę Lietuvos liaudies buities,
            nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės, Šiaulių Aušros,
            Mažosios Lietuvos istorijos, Lietuvos dailės muziejai. (
)Šiek tiek etnografinių piešinių esama Žemaičių Alkos
            muziejuje Telšiuose. Ypač minėtini čia laikomi dailininko Juzefo
            Perkovskio (1896-1940) Žemaitijos senosios architektūros ir
            tautodailės piešiniai (I. Perminienė. Jūzaps Perkovskis. Žemaičių
            žemė (Vilnius), 1995, Nr. 3, p. 23-24). (
)Į ikonografijos kaupimą įsitraukė ir išeivijos lietuviai.
            1966 m. Filadelfijos lietuvių fotomėgėjų susirinkime Algimantas
            Kezys, vėliau pasidaręs iškiliu meninės fotografijos meistru,
            iškėlė mintį Čikagoje, jėzuitų namuose, greta kitų jau
            veikiančių lituanistinių institucijų steigti Lietuvos fotoarchyvą, kuris bandytų surinkti etninių vaizdų,
            pasakojančių apie lietuvių įnašą į JAV istoriją ir
            kultūrą. 1967 m. vasario 26 d. archyvas čia buvo atidarytas,
            suruošiant jau sukauptų nuotraukų parodą.XX a. antroje pusėje etnografinio pobūdžio ikonografinės
            medžiagos parodos pradėtos rengti nuo septintojo dešimtmečio.
            Jos buvo personalinės ir teminės. Kaip nemaža ano meto naujovė
            spaudoje nors informaciniais straipsneliais rado atgarsio fotografo
            Mečislovo Sakalausko 1966 ir 1967 metais Vilniuje, Kaune,
            Klaipėdoje ir Šiauliuose eksponuotos natūroje bei Lietuvos
            muziejuose darytos kryžių ir koplytėlių nuotraukos. Jų parodyta
            apie 120 (S. Budrys. Lietuvos saulių paroda / Pergalė,
            1966, Nr. 11, p. 182-183; S. Pinkus. Praeidamas pro senas
            kapinaites / Švyturys (Vilnius), 1966, Nr. 22, p. 10; Saulėti
            kryžiai / Kultūros barai. 1966, Nr. 12, p. 76; A.
            Stravinskas. Antkapinių paminklų foto paroda / Kraštotyra,
            Vilnius, 1967, p. 266-269). (
) M. Sakalausko 60-mečio proga apie
            100 vnt. liaudies architektūros ir memorialinių paminklų
            nuotraukų Vilniuje eksponavo Lietuvos dailės muziejus (A.
            Starvinskas. Fotometraštininkas / Literatūra ir menas,
            1989 03 25. Šiaulių fotografijos muziejuje 1992 m. atidaryta
            Antano Dilio nuotraukų paroda Kryžių kalnas. Kai kurios
            nuotraukos darytos dar sovietmečiu, kai to kalno lankymas buvo
            trukdomas (L. Peleckis. Šimtas žingsnių į šventąjį kalną
            / Lietuvos aidas, 1992 01 30.Parodos imtos rengti ir rajoninio lygio miestuose. 1992 m.
            Molėtų bažnyčioje buvo surengta J. Danausko, M. Černiausko ir
            A. Balandos to rajono kryžių paroda (A. Meilus. Fotoparodoje -
            kryžiai / XXI amžius (Kaunas), 1992 08 04. (
) 1994 m.
            pabaigoje ir 1995 m. pradžioje Plungės kultūros rūmuose veikė
            plungiškio fotografo Alfonso Beresnevičiaus Žemaitijos mažosios
            architektūros, Orvydų muziejaus ir Vilniaus bažnyčių paroda (K.
            Paulauskaitė. Alfonso Beresnevičiaus fotografijos paroda Lietuvos
            bažnyčios ir koplytstulpiai / Žemaičių saulutė
            (Plungė), 1994 12 23. (
)Lietuvių etninė kultūra per parodas populiarinta ir už
            Atlanto, Brazilijoje, San Paulo miesto Mokslo ir technikos muziejuje
            1957-1958 m. įvykusioje Lietuvos architektūros parodoje,
            populiarinta ir liaudies architektūra, kryžiai, koplytėlės,
            ornamentika (M. Ivanauskas. Pirmoji apžvalginė Lietuvos
            architektūros paroda / Tautos praeitis. Chicago, 1959, t.
            1, kn. 1, p. 94-108; perspausdinta: Technikos žodis
            (Chicago), 1990, Nr. 3, p. 3-11). (
)Greta medžiagos kaupimo jos skelbimas užima svarbią vietą
            lietuvių etnografinės ikonografijos raidoje. Svarbiausiais darbais
            laikytina Vagos leidyklos leista serija Lietuvių liaudies
            menas ir kai kurių muziejų publikuojami rinkinių moksliniai
            katalogai. Dailėtyrininkų ir muziejininkų rengtos Lietuvių
            liaudies meno serijos 1956-1992 metais pasirodė 17 tomų: trys
            skirtos mažajai architektūrai, po 2 - architektūrai, medžio
            drožiniams, skulptūrai, archeologiniams radiniams, audiniams, po 1
            - keramikai, grafikai, tapybai, drabužiams, juostoms. Mokslinių
            katalogų daugiausiai yra išleidęs Lietuvos dailės muziejus:
            Akvilė Mikėnaitė yra 4 katalogų autorė (juostų, raižinių,
            geležinių kryžių, baldų) (
).Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, išleista nemažai albumų,
            skirtų etninei kultūrai. (
) Antanas Stravinskas parengė
            dailininko Česlovo Kontrimo geležinių kryžių piešinių albumą
            (Č. Kontrimas. Lietuvos geležiniai kryžiai. Parengė A.
            Stravinskas. Vilnius, 1991, 224 p.). 395 piešiniai čia išdėstyti
            pagal etnografinius regionus. (
) Spalvotų nuotraukų albumą
            apie Kryžių kalną yra paskelbęs Aleksandras Ostašenkovas (A.
            Ostašenkovas. Kryžių kalnas = Hill of the Cross = Berg
            der Kreuze. Teksto autorė D. Striogaitė, V. Rimkus. Šiauliai,
            1993, 112 p.). Čia irgi nenurodyta nuo kurių iki kurių metų
            fotografuota, o juk Kryžių kalnas kasmet keičiasi - vieni
            mediniai kryžiai nunyksta, pristatoma naujų. Aukščiausio
            tipografinio lygio lietuvišku albumu laikytinas R. Paknio leidyklos
            išleista Danijoje spausdinta knyga, skirta senajai liaudies
            skulptūrai. Čia parodytų 126 spalvotų skulptūrų ar jų dalių,
            koplytstulpių, koplytėlių nuotraukose matyti kiekvienas
            taškelis, brūkšnelis, atspalvis. Pagal jas liaudies skulptūras
            galima tyrinėti kaip ir pagal eksponatus.Paskelbta ir keletas smulkesnių etnografijos dalykėlių (
).JAV lietuviai irgi yra išleidę 3 etnografinio pobūdžio
            albumus. Pagrindinis Lietuvių fotoarchyvo leidinys yra albumas apie
            čikagiškes lietuvių Šv. Kazimiero kapines (Palikę
            tėviškės namus: Šv. Kazimiero kapinės Čikagoje. Chicago,
            1976, 252 p.). Jame paskelbta Algimanto Kezio dokumentinės
            antkapinių paminklų ir jų detalių nuotraukos, Jono Dainausko,
            Birutės Pūkelevičiūtės ir Leonardo Šimučio tekstai.(
)Ir pagaliau dar vienas klausimas: ikonografijos tyrinėjimai.
            Juos galima suskirstyti į 2 grupes: 
            
              1. Atskirų istoriografinių šaltinių aptarimai,2. Šaltinių nagrinėjimai. 
          Reikia stebėtis, kad, esant gana gausiems ikonografiniams
            šaltiniams, mažai apie tai rašyta, o dar mažiau nagrinėta.(
) Aptarus anksčiau išdėstytus dalykus,
            galima padaryti tokias išvadas. 
              1. Kai kurių institucijų sukaupta ikonografinė medžiaga
                tiek kiekiu, tiek moksline verte pasiekė nacionalinio turto
                lygį.2. Daugiausia ikonografinės medžiagos paskelbta apie
                tautodailę ir ypač apie kryžius, kurie keliais
                pastaraisiais šimtmečiais tapo ryškia lietuvių etninės
                kultūros apraiška.5. Reikia skelbti kuo daugiau informacinių straipsnių apie
                įvairiose institucijose sukauptą ikonografinę medžiagą.6. Siekiant populiarinti lietuvių etninę kultūrą, suteikti
                duomenų tiek savo, tiek kitų kraštų tyrinėtojams, visi
                muziejai, turintys gausiau etnografinių eksponatų, turi rengti
                ir leisti jų mokslinius katalogus. Juk istorikai visą laiką,
                ir praeityje, ir dabar, skelbia istorinius šaltinius,
                tautosakininkai - tautosakos tekstus. Tai ypač aktualu šiuo
                metu (
).8. Ikonografinė medžiaga gali būti ne tik pagalbinis, bet
                ir savarankiškas tyrinėjimų objektas. Tai įrodė P.
                Reklaičio darbai. |