KONFERENCIJA
        LIETUVIŲ KRYŽDIRBYSTĖ LIETUVOS NACIONALINIAME MUZIEJUJE. 2002
        M. 
       
       
Pirmą kartą
       tekstas paskelbtas Muziejininkystės biuletenyje. 2002 m. Nr. 2
       
       Skaidrė
       URBONIENĖ
       
       
       
       Konferencija
       ir pranešėjai
       2001 m. gegužės mėn. Lietuvos
       kryždirbystė buvo įtraukta į žmonijos nematerialaus paveldo
       šedevrų sąrašą. Pažymint šį svarbų mūsų kultūrai įvykį,
       Lietuvių katalikų mokslo akademija ir Lietuvos nacionalinis muziejus
       surengė konferenciją Lietuvių kryždirbystė. Ji vyko Lietuvos
       nacionaliniame muziejuje.
       Dešimt pranešėjų nagrinėjo tradicinę ir dabartinę lietuvių
       kryždirbystę, dabartinės kryždirbystės tendencijas. Įžanginį
       žodį taręs vyskupas dr. Jonas Boruta SJ pabrėžė, jog ši
       konferencija yra tolesnių tyrinėjimų įvadas.
       Pirmą pranešimą, skirtą mažosios architektūros paminklų
       geležinėms viršūnėms, perskaitė dr. Alfredas Širmulis.
       Pranešėjas aptarė šios srities tyrinėjimus, menines viršūnių
       ypatybes.
       Antanas Stravinskas supažindino klausytojus su Pietryčių Lietuvos
       medinių ir geležinių kryžių bruožais, aptarė jų skirtumus nuo
       kitų regionų kryžių, pateikė nemažai vaizdinės medžiagos. Ilona
       Burinskaitė trumpame pranešime nagrinėjo negausią Rytų Lietuvos
       mažosios architektūros rūšį - koplytėles ant žemės. Pranešėja
       aptarė jų architektūrą, ypatybes, skirtumus nuo Žemaitijos
       koplytėlių.
       Prof. Vacys Milius išsamiame pranešime apžvelgė lietuvių išeivijos
       tyrinėjimus, skirtus kryžiams.
       Ina Orinauskaitė pabandė apžvelgti nacionaliniame M. K. Čiurlionio
       dailės muziejuje saugomą ikonografinę medžiagą, kurioje užfiksuoti
       mažosios architektūros paminklai. Pranešėja klausytojams parodė daug
       vaizdžių fotografijų. Muziejaus rinkinyje saugomi A. Varno, K.
       Šimonio, Pr. Mašioto, A. Žmuidzinavičiaus, B. Buračo, A. Galdiko, A.
       Miškinio negatyvai ir nuotraukos. Tai neįkainuojama dokumentinė
       medžiaga, atspindinti XIX a. pabaigos - XX a. pirmos pusės
       kryždirbystės tradicijas Lietuvoje. Todėl LNM direktorė Birutė
       Kulnytė paragino M. K. Čiurlionio muziejų išleisti rinkinio
       katalogą.
       Dr. Vytenio Rimkaus ir dr. Alės Počiulpaitės pranešimai buvo skirti
       dabartinės kryždirbystės tendencijoms. V. Rimkus kalbėjo apie
       Kryžių kalno tvarkymo ir saugojimo problemas. A. Počiulpaitė aptarė
       šiuolaikinės kryždirbystės tendencijas, dabar statomų memorialinių
       paminklų formas, jų statymo ypatybes.
       Dr. Jono Mardosos pranešimas buvo skirtas Kryžiaus dienų tradicijoms
       apžvelgti.
       S. Urbonienė aptarė liaudies skulptūros siužetų pasiskirstymą tam
       tikrose vietose: sodybų, pakelių, kapinių paminkluose.
       Konferencijos pranešimai bus paskelbti Lietuvių katalikų mokslo
       akademijos metraštyje. Pratęsdamas pradėtą darbą, Lietuvos
       nacionalinis muziejus 2003 m. rengia konferenciją, skirtą mažosios
       architektūros paminklams bei kryždirbystės ikonografijos
       tyrinėjimams.
       
       Paroda,
       skirta 1925 m. įvykusiai tarptautinei dekoratyvinio meno parodai Monzoje
       (Italija)
       Konferenciją užbaigė parodos, skirtos
       prisiminti 1925 m. tarptautinę dekoratyvinio meno parodą Monzoje
       (Italija), atidarymas.
       1925 m. gegužės 19 d. karališkoje viloje Monzoje (Italija) buvo
       atidaryta II tarptautinė dekoratyvinio meno paroda (vyko iki spalio
       mėn. ). Joje pirmą kartą savarankiškai dalyvavo Lietuva. Lietuvių
       ekspozicijai buvo skirtos 2 salės. Parodos sudarymui vadovavo
       dailininkas Adomas Varnas, jam talkino Paulius Galaunė. Lietuvių
       ekspoziciją sudarė 80 fotografijų iš A. Varno kolekcijos, liaudies
       skulptūrėlės ir tekstilės (audiniai, juostos, prijuostės)
       pavyzdžiai iš M. K. Čiurlionio galerijos. Kaip pastebėjo to meto
       lietuvių spauda (Krivulė, 1925, Nr. 3; Lietuva, 1925, Nr.
       143, 244), iš pradžių domėjimasis lietuvių skyriumi buvo nedidelis,
       tačiau ilgainiui jis ėmė augti. Išleistas didelis parodos leidinys,
       kuriame publikuoti komisijos atrinkti eksponatai. Šalia kitų šalių
       modernaus dekoratyvinio meno reprodukcijų, įdėta lietuvių liaudies
       stogastulpių, koplytstulpių, 18 Vinco Svirskio kryžių, 12 liaudies
       statulėlių, prijuosčių ir juostų fotografijų. Periodiniai italų
       leidiniai irgi paskelbė keletą lietuviškų eksponatų reprodukcijų.
       Italų kritikai, lietuvių ekspoziciją įvertinę kaip labai originalią
       ir menišką, atskleidžiančią europiečiams visai naują, nepažintą
       meno pasaulį, ragino lietuvius išleisti savo liaudies meno albumą,
       kurį mielai įsigytų didieji Europos muziejai. Italų spauda rašė:
       Šie nežinomų kaimiečių skaptuotojų, medžio drožikų darbai
       turi visų pirma išimtinos dokumentiškai istorinės vertės, o lygiai
       taip pat sukelia ir tobulo jausminio įdomumo, nepaisant jų rupaus ir
       apmestinio bruožo. Kiekvienas, kas yra jautrus menui, negali be
       susigraudinimo sukaupti ties jais besiguodžiančios parinktojo džiaugsmo
       sielos (Lietuva, 1925, Nr. 244). Kaip sakė P. Galaunė, toje
       parodoje Lietuva su savo tautodaile pirmą kartą pasirodė Europos meno
       arenoje. Tada pirmą kartą tarptautiniu mastu ir buvo pristatyta
       Lietuvos kryždirbystė.
       Lietuvos nacionaliniame muziejuje surengtoje parodoje buvo pristatyta
       dalis Monzos parodos eksponatų, kurie saugomi Nacionaliniame M. K.
       Čiurlionio dailės muziejuje. Eksponuotos 27 nuotraukos iš 1925 m.
       Monzos parodos. Daugumoje nuotraukų įamžinti kryžiai, keliose -
       koplytstulpiai, viena koplytėlė ir stogastulpis. Lankytojai galėjo
       susipažinti su įvairiais skirtinguose Lietuvos regionuose statomais
       kryžiais, jų skirtumais, ypatumais. Ekspoziciją papildė ir
       dievdirbių drožtos skulptūrėlės, kurios buvo laikomos įvairiuose
       mažosios architektūros paminkluose. Nuotraukose ne visada galima
       įžiūrėti, kokios skulptūrėlės esti paminkle, todėl ši
       ekspozicijos dalis buvo labai prasminga. Skulptūrėlės dažnai buvo
       pagrindinis mažosios architektūros paminklo akcentas. Tradicinei
       lietuvių skulptūrai būdinga didelė siužetų įvairovė. Labiausiai
       paplitusios Jėzaus ir Marijos temos. Iš Marijos siužetų
       populiariausias yra Pieta. Gausu ir kitų šventųjų atvaizdų. Parodoje
       atsispindėjo siužetų gausa; čia matėme Pietos, Nukryžiuotojo,
       Rūpintojėlio, šv. Barboros, šv. Antano, Jėzaus krikšto, šv.
       Agotos, šv. Roko, šv. Jono Nepomuko ir kitų šventųjų siužetus.
       Parodoje buvo ir retesnių siužetų - Kristus kalėjime, šv. Ignacas,
       išplėstinis Apvaizdos siužetas. Skulptūrėlės daugiausia surinktos
       Žemaitijoje ir Aukštaitijoje. Tarp jų buvo keletas žymaus
       aukštaičių dievdirbio Jono Valiaus (1852-1918) darbų. Vienos Pietos
       autorius - ilgaamžis žemaitis dievdirbys Augustinas Potockis
       (1844-1945).
       Parodą parengė Lietuvos nacionalinis muziejus, eksponatus atrinko
       Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus Liaudies dailės
       skyriaus vedėja Janina Savickienė ir muziejininkė Ina Orinauskaitė.