-  
            
            -  
            
            - Žydrė Petrauskaitė
            
-  
            - Adomas Varnas buvo vienas pirmųjų, kuris sistemingai
              fotografavo ar rinko kryžių ir koplytėlių nuotraukas tam, kad
              išgelbėtų bent dalelę mūsų liaudies kūriavos [1]. Nes
              kaip pats rašė mūsų kryžiai turi neįkainuojamos vertės
              ne tik Lietuvos menui, ne tik istorijai, etnografijai, bei
              archeologijai, bet jų pilnas rinkinys gali turėti ir
              neginčytinai žymios pasaulinės reikšmės. [2] Kaip pasakoja
              Ignas Šlapelis, tam darbui jis paskyrė šešis metus ir net
              pasidarė daugybę skolų [3]. Bet buvo verta, juk sudarytas
              fotorinkinys pagelbėjo ne vienam mokslininkui klasifikuojant
              kryžius, koplytstulpius, stogastulpius ir koplytėles.
 
          
            
- Susipažinti su pačio fotorinkinio formavimu daug padėjo A.
              Varno prisiminimai, esantys Lietuvos literatūros ir meno archyve,
              jo asmeniniame fonde. Juos įrašė Amerikoje gyvenantis Edmundas
              Jasiūnas, o archyvo darbuotoja S. Smilgytė iššifravo ir
              išspausdino. Prisiminimuose tarp įvairių gyvenimo įvykių
              pasakojama ir apie tai, kaip buvo fotografuojami kryžiai ir
              koplytėlės, kaip buvo sudaromas rinkinys, apie 1925 m. Taikomojo
              meno parodą Monzoje bei 1926 m. išleistą albumą Lietuvos
              kryžiai. Aptariami taip pat ir kryžių bei koplytėlių
              kilmės bei formos klausimai [4]. Manau, kad kai kuriuos
              pasakojamus faktus, reikia vertinti atsargiai bei prisiminti, kad
              prabėgęs laikas pasakotojo atmintyje galėjo padaryti tam tikrų
              pataisymų.
            
- Gan plačiai apie kryžių ir koplytėlių rinkimą pagal
              mokslo reikalavimus A. Varnas rašė savo straipsnyje žurnale
              Baras [5] bei 1926 m. išleisto albumo Lietuvos kryžiai
              įvade [6].
            
- Vertingi ir Balio Buračo laiškai, išspausdinti Nacionalinio
              muziejaus leidinyje Etnografija [7]. Tai susirašinėjimas
              su A. Varnu apie kryžių ir koplytėlių nuotraukas, jų
              pristatymą bei užmokestį.
            
- Apie tai, kaip rinkinio autorius rinko kryžių ir koplytėlių
              nuotraukas, pasiskaityti galima ir Ign. Šlapelio [8] bei V. K.
              Jonyno [9] straipsniuose. Be to, probėgšmais apie tai užsimena
              ir V. Braziulis [10] , Rūgštelė [11] bei kiti.
            
- Pirma mintis apie kryžių fotografavimą ir škicavimą Adomui
              Varnui kilo dar 1905 m. besimokant Krokuvos dailės akademijoje. O
              tam jį paskatino V. Šukevičiaus knygelė apie kryžius ir
              Lietuvos dailę. Tais metais A. Varnas, turėdamas svetimą pasą
              su keliais draugais (kursioku Adalbertu Staneika ir ten pat
              studijuojančiu skulptoriumi Petru Rimša) slapta grįžo į
              Lietuvą ir visą vasarą keliavo fotografuodami ir piešdami.
              Tačiau šių klajonių medžiaga daugybės persikraustymų metu
              pasiliko Šveicarijoje pas gerą draugą geležinkelietį Viljamą
              ir tolimesnis jos likimas nežinomas [12]. Yra pagrindo manyti,
              kad būtent tų kelionių nuotraukos išspausdintos M. Brenšteino
              knygoje. [13].Juk prie rinkinio pridėtame sąraše prie LF-1898,
              1899 (senas Nr. 1926, 1927) A. Varnas taip ir rašo. ... Mano
              nuotraukos M. Brenšteino Krzyze I kapliezki zmudzkie Sp.
              Krokuvoje 1906 m. Laida [14].
            
- 1918 m. grįžęs į Lietuvą A. Varnas dirbo mokytoju, vėliau
              gimnazijų inspektoriumi. Susikūrus Meno kūrėjų draugijai,
              tapo jos pirmininku. Valstybės užsakymu projektavo pašto
              ženklus bei lietuviškus pinigus. [15].
            
- 1921 m. vasarą, pavargęs nuo darbų, su žmona išsiruošė
              pailsėti. Atostogų metu bevaikštinėdamas po Raseinių kapus
              užtiko visą virtinę kryžių, koplytėlių - apipuvusių,
              apšepusių samanomis apaugusių. [16] Aplankęs kleboną
              sužinojo, kad juos žadama sudeginti, nieko nelaukdamas kreipėsi
              į vietinį fotografą, su kuriuo užfiksavo 40 kryžių,
              išryškintus negatyvus parsivežė į Kauną bei įterpė į
              vėlesnę negatyvų kartoteką, kurią paskui naudojo kaip
              rinkinio užuomazgą. [17]
            
- A.Varno pasakojimu pagrindinai kryžius ir koplytėles jis
              fotografavo 1921-1926 metais (su vienerių metų pertrauka) ir
              padarė apie 2300 nuotraukų. 1922 m. jis neturėjo laiko keliauti
              po Lietuvą, nes buvo Prahoje, kur prižiūrėjo lietuviškų
              pinigų spausdinimą. [18]. Tačiau įdomu, kad Lietuvos dailės
              muziejuje esančiame jo fotografijos rinkinyje yra apie 25
              vienetais tų metų pozityvų. Jų buvimą rinkinyje gali
              paaiškinti 2 prielaidos: būdamas Prahoje, A. Varnas grįžo į
              Lietuvą ir spėjo kur nors pro šalį važiuodamas užfiksuoti
              kelis kryžius ir koplytėles iš Šiaulių, Tauragės,
              Biržų-Pasvalio apskričių. Galima manyti, kad metai prie
              nuotraukų nurodyti neteisingai.
            
- Grįžęs iš Prahos 1923 m. rudenį jis dar spėjo
              nufotografuoti kelis objektus Kačerginėje, Šančiuose [19], o
              žiemą patraukė į Tauragę. [20]. Apgalvojęs visų kryžių
              Lietuvoje kiekybę ir išsimėtymą [21], A. Varnas nusprendė
              fiksuoti tik senus ar įdomius objektus, taip pat nusipirkti
              mašiną, kad galėtų greičiau keliauti. Gavęs honorarą už
              lietuviškų pinigų piešimą, projektavimą ir spausdinimo
              priežiūrą [22], įsigijo Forduką, fotoaparatą, keletą
              objektyvų, įvairių medžiagų ir, taip rimtai pasiruošęs,
              išvyko vasarinėn medžioklėn [23]. A. Varnas prisimena
              1924 m. patraukęs į Trakų, Ukmergės apylinkes, Utenos,
              Rokiškio, Zarasų apskritis. [24]. 1925 m. vasaros atostogų metu
              aplankė dzūkų kraštą [25] ir Betygalą bei jos apylinkes,
              keliavo palei Nemuną [26]. 1926 m. pabuvojo Panevėžio, Šeduvos
              valsčiuose, Biržų, Kupiškio [27] bei Šiaulių apskr.
              Joniškio, Meškuičių apylinkėse ir Kėdainių apskrityje
              fotografavo Vinco Svirskio darbus. [28].
            
- Rudenį ir žiemą turint laiko buvo tvarkomi pozityvai ir
              negatyvai, prisilaikant trigubos knygvedybos sistemos: iš
              kiekvieno negatyvo buvo daromi 3 atspaudai ir skirstomi į 3
              didžiulius albumus. Pirmasis jų vaizdavo kryžių rinkimo darbą
              pagal jo kalendorinę eigą. Antrame - kryžių nuotraukos
              rikiavosi pagal geografiją. Trečiame - kryžiai buvo
              rūšiuojami pagal būdingąsias jų išorines savybes. Ant
              nuotraukų užrašydavo negatyvų numerius pagal kuriuos
              atskiroje knygoje buvo vedama kryžių metrikacija ir kitokių
              būdingų duomenų atžymėjimas. [29]
            
- Įdomu ir tai, kad pats rinkinio autorius neryškino negatyvų,
              nes neturėjo tam reikalingos technikos. Tai darydavo
              profesionalus fotografas. Tyrinėdama A. Varno prisiminimus
              neaptikau nei ateljė adreso, nei meistro pavardės. Tik
              paminėta, kad ateljė dirbtuvės buvo lyg ir Laisvės alėjoje
              [30].
            
- Negatyvų likimas neaiškus. 1944 m. pasitraukdamas A. Varnas
              paliko juos savo bute Kaune, nors prieš tai ir tarėsi su
              tuometiniu Mokslų akademijos direktoriumi poetu Petru Vaičiūnu
              dėl pasaugojimo, netgi buvo davęs vieną dėžutę. [31]
            
- Sunkus, bet labai naudingas buvo dailininko Adomo Varno kryžių
              ir koplytėlių nuotraukų rinkimo darbas padėjęs ateities
              kartoms išsaugoti daug gražių Lietuvos praeities reliktų. Tai
              puiki medžiaga tyrinėtojams ir dailininkams.
            
-  
            
- Išnašos:
            
- 1. Varnas A. Lietuvių kryžiai, p. 81.
            
- 2. Varnas A. Lietuvių kryžiai, p. 81.
            
- 3. Šlapelis Ign. Adomas Varnas ir jo darbuotė.
              Pradai ir Žygiai. Nr. 8, 1926, p. 192.
            
- 4. Lietuvos literatūros ir meno archyvas (LLMA)
              F374, ap. 1, b. 60, p. 13-33, b. 61, p. 151-162, 174-184.
            
- 5. Varnas A. Lietuvių kryžiai, Baras. Nr. 6,
              Kaunas, 1925, p. 81-83.
            
- 6. Varnas A. Lietuvos kryžiai. K., 1926, t. 1
              (albumai)
            
- 7. Balio Buračo 1924-1928 m. Laiškai A.
              Varnui/parengė B. Kulnytė. - Etnografija, metraštis 1. V.,
              1991, p. 30-43.
            
- 8. Šlapelis Ign. Adomas Varnas ir jo darbuotė.
              Pradai ir žygiai. K., 1926 m., Nr. 8, p. 188-195.
            
- 9. Jonynas V. K. Žvilgsnis į Adomo Varno
              kūrybą - Aidai, 1955, nr. 3, p. 127-133.
            
- 10. Braziulis V. Adomas Varnas - žmogus
              kūrėjas - Mintis, 1948, - IV - 4, p. 17-18, Vokietija.
            
- 11. Rūgštelė A. Dailininkas Adomas Varnas. -
              p. 23.
            
- 12. LLMA. F-374, ap.1., b. 60, p. 13-19.
            
- 13. Brenšteinas M.
            
- 14. Varno A. Fotorinkinio sąrašas p. 125.
            
- 15. Jonynas V. K. Žvilgsnis į A. V. Kūrybą -
              Aidai, 1955, Nr.3, p. 127-133.
            
- 16. LLMA. F-374, ap. 1, b.60, p. 19.
            
- 17. Ten pat, p.20.
            
- 18. Ten pat, p. 20.
            
- 19. Ten pat, p. 20.
            
- 20. Ten pat, p. 24.
            
- 21. Ten pat, p. 21.
            
- 22. Ten pat, p. 21.
            
- 23. Ten pat, p. 28.
            
- 24. Ten pat, p. 21, 27.
            
- 25. Ten pat, p. 22.
            
- 26. Ten pat, p. 24.
            
- 27. Ten pat, p. 25.
            
- 28. Ten pat, p. 26.
            
- 29. Ten pat, p. 28.
            
- 30. LLMA. F. 374 ap. 1, b. 61, p. 176.
            
- 31. Ten pat, p. 181.