Visa Žemaičių žemė, iš
                  pažiūros imant, keleivio akiai teikia kuo gražiausių vaizdų:
                  visur pakelėj dideli, gražiai išstatyti sodžiai, prie
                  kiekvienų namų, lygiai pono, lygiai prasto žmogelio, yra
                  darželis bei sodelis ir stovi medinis kryžius, tikėjimo vėliava,
                  to krašto žmonių dievobaimingumo ženklas. Kryžius
                  paprastai stovi gale trobos, figūra (krucifiksas
                arba Nukryžiuotojo statulėlė kryžiuje arba koplytėlėje)
                į langus; tatai mūsų sodžiaus žmonėms akivaizdžiai
                primena, jog visus darbus, ir blogus ir gerus, visada regi
                Dievas... Pakelėse taip pat yra kryžių, bet daugiausia
                tinkasi (tenka) matyti dideli stulpai su spintute (nameliu) (koplytėle)
                viršuje, o toje spintutėje stovi statulėlė - šventasis
                Jonas Krikštytojas, Žemaičių (dabar Telšių) vyskupijos
                globėjas. Tačiau bene svarbiausias L. A. Jucevičiaus
                pastebėjimas buvo tai, kad Kryžių palei kelią [buvo]
                taip tanku, jog nuo vieno ligi kito vos kelios dešimtys žingsnių.
                Teisingai tą šalį (Lietuvą) galima pavadinti kryžių ir
                kunigų kraštu... (žr. literatūros sąrašą, 13).
              
              
                
Tą nepaprastą kryžių gausumą
                  taip pat pastebėjo (ir juo stebėjosi) A. Römeris, M.
                  Gadonas ir kiti Žemaitijos bei visos Lietuvos ankstyvieji kryždirbystės
                  tyrinėtojai.
              
              
                
Ypatingą reikšmę mes čia
                  teikiame Mykolo Eustachijaus Brenšteino (M. E. Brensztejn),
                  lenkų ir lietuvių kultūros istoriko, bibliotekininko ir
                  publicisto darbui Žemaičių kryžiai ir koplytėlės,
                  paskelbtam 1906 m. Šiame darbe jis ne tik kruopščiai sumini
                  už jį ankstesnius tyrinėtojus, bet svarbiausia atidžiai išnagrinėjo
                  tuometinę kryždirbystės temą, pabrėždamas seną šio krašto
                  paprotį statyti ne tik kryžminius (lotyniško tipo), bet ir
                  įvairius stogastulpius, koplytstulpius ir kitokio pavidalo
                  paminklus su kaltinėmis geležinėmis užbaigomis - kryžiais
                  ir kryželiais. Kaip tik M. E. Brenšteinas pirmasis atkreipė
                  dėmesį į čia minimus kaltinius kryžius ir pirmasis taip
                  plačiai atskleidė jų įvairovę bei grožį sakydamas, jog
                  sunku patikėti, kad visa tai sukurta (nukalta) paprastose
                  kaimų kalvėse ir kad juose taip gausu išmonės ir
                  fantazijos (laisvas vertimas iš lenkų kalbos). Šiomis jo
                  mintimis vėliau naudojosi ir kiti kryžių tyrinėtojai (P.
                  Galaunė, K. Čerbulėnas ir kiti) (žr. literatūros sąrašą,
                  3).
              
              
                
Apie Vilnijos krašto, o
                  tiksliau apie Lydos, Trakų apskričių medinius, tik šiam
                  kraštui būdingus kryžius pirmasis dar 1903 m. rašė kitas
                  lenkų archeologas ir etnologas Vandalinas Šukie(e)vičius
                  (W. Szukiewicz) (žr. literatūros sąrašą, 30). Jis
                  suformulavo keletą postulatų, kuriuose itin pabrėžė seną
                  lietuvių pomėgį statyti ir savitai puošti kryžius. Jie
                  sudaro tarsi kokią etnografinę ribą tarp lietuvių ir
                  baltarusių kryžių statymo papročių. Kai kuriuose šio krašto
                  kryžiuose matome darnią medžio (kartais akmens) jungtį su
                  dailiais geležiniais kryželiais. Dar kiti Pietryčių
                  Lietuvos mediniai kryžiai būdavo puošiami mažomis
                  priejuostelėmis (aukomis), o įvairių švenčių progomis ir
                  gėlėmis (gėlių vainikais).
              
              
                
Kaip pastebėjo V. Šukievičius
                  kryžių statymo paprotys yra atėjęs iš seno ir gilaus šio
                  krašto žmonių tikėjimo ir didelės mirusiųjų pagarbos.
                  Minėtas L. A. Jucevičius ir kiti tyrėjai pastebėjo
                  nepaprastą žmonių pagarbą jau pastatytiems ir pašventintiems
                  kryžiams prie kelių, kryžkelių ir namų. Žmonės anksčiau
                  (iki XX a. vidurio) eidami ar važiuodami pro kryžius būtinai
                  nukeldavo kepures ir net pasimelsdavo. Tik sovietinės bei
                  ateistinės propagandos įtakoje žmonės iš pradžių vengė,
                  o paskui pamažu ir atprato taip elgtis. Be to, ne tik caro
                  pareigūnai, bet ir buldozeriniai ateistai aršiai
                  kovojo su kryžių statymo tradicija (žr. literatūros sąrašą,
                  23, 24).
              
              
                
Tai ryškiai liudija Kryžių
                  kalno naikinimo istorija. Vien tik per 1968 m. vajų buvo
                  sunaikinti keli šimtai kryžių. O tokių kryžių naikinimo
                  vajų visoje Lietuvoje buvo ne vienas ir ne du (žr. literatūros
                  sąrašą, 24). Tačiau lietuvių tautos, ypač tikinčiųjų,
                  atkaklumas bei ryžtas ir toliau statyti (ar atstatyti!) kryžius
                  nugalėjo. Šiandien Kryžių kalnas tapo žymia pranciškonų
                  vienuolijos ir visos Lietuvos šventviete. Į tai atkreipė
                  savo maloningą dėmesį popiežius Jonas Paulius II-asis, ne
                  tik pastatydinęs savąjį kryžių, bet ir šią šventvietę
                  pavadindamas dabarties (naujųjų laikų) koliziejumi.
              
              
                II
                dalis
              
              
              
                
 
              
              
              
                
Panaudotos
                  literatūros sąrašas
              
              
              
                
1. [Baltrušaitis J.] Lithuanian
                  folk art by Jurgis Baltrušaitis. PH.D. 1948: iliustr.
                  2. Bezzenberger A. Über Grabkreuzformen // Mitteilungen der
                  litauschen Litterarischen Geselschaft. Heidelberg, 1887. T. 2.
              
              
                
3. Brensztejn M. Krzyže i
                  kapliczki žmudskie // Materialy
                  antropologiczno-archeologiczne I etnograficzne. Kraków. 1906.
                  T. 9.
                  4. Buračas B. Kryždirbystė
                  Lietuvoje. V., 1998: iliustr.
              
              
                
5. Buračas B. Lietuvos kaimo
                  papročiai. V., 1993.
                  6. Čerbulėnas K. Lietuviškų memorialinių paminklų kilmė
                  ir jų architektūrinė-meninė charakteristika // LTSR
                  architektūros klausimai. V., 1960. T. 6.
              
              
                
7. Galaunė P. Lietuvių kryžiai.
                  K., 1926: iliustr. (Čiurlionies galerija. Leid. Nr. 1).
              
              
                
8. Galaunė P. Lietuvių
                  liaudies menas: Jo meninių formų plėtojimosi pagrindai. K.,
                  1930: iliustr. (Faksimil. leidinys. V., 1988.-301 p.:
                  iliustr.)
              
              
                
9. Gimbutas J. Mažosios
                  Lietuvos krikštų formos // Lituanistikos darbai. Chicago.
                  1966. T. 1.
              
              
                
10. [Gimbutienė M.] Gimbutas M.
                  Ancient symbolism in Lithuanian folk art. Philadelphia. 1958.
                  148 p.: iliustr.
              
              
                
11. Grinius J. Lietuvių kryžiai
                  ir koplytėlės // LKMA metraštis. T. 5. Roma. 1970. 182 p.:
                  iliustr.
              
              
                
12. Jasėnas K. Visuotinė meno
                  istorija. Mintauja. 1929. T. 1 [Architektūra]: iliustr.
                  13. Jucevičius L. A. Raštai. V., 1959 (iš lenkų kalbos
                  vertė D. Urbas).
                  14. Kynas A. Krikščioniškų ženklų tipologija ir
                  paplitimo arealas Lietuvoje XIV-XX amžiuje // Liaudies kultūra.
                  2002. Nr. 2: iliustr.
              
              
                
15. Končius I. Žemaičių kryžiai
                  ir koplytėlės. Chicago: Tėviškėlė. 1965. 176 p.:
                  iliustr.
              
              
                
16. Končius I. Žemaičių
                  padangės kryžių ir koplytėlių statistika // Soter. K.,
                  1931. Nr. 2 ir kiti nr.
              
              
                
17. Končius I. Žemaičių
                  padangės kryžių ir koplytėlių klausimu // Gimtasai kraštas.
                  1944 (1996). Nr. 32.
                  18. Kontrimas Č. Lietuvos geležiniai kryžiai. V., 1991. 223
                  p.: iliustr.
              
              
                
19. Kostkevičiūtė I. Vincas
                  Svirskis. V., Vaga, 1966. 173 p.: iliustr.
              
              
                
20. Martinaitis M., Žemaitytė
                  Z. Ipolitas Užkurnys. V., 1987.-174 p.: iliustr.
              
              
                
21. Matusas J. Kaip seni lietuviški
                  kryžiai ir koplytstulpiai // Aidai. 1959. Nr. 10.
                  22. Milius V. Kodėl statyti ir statomi kryžiai ir koplytėlės
                  // Liaudies kultūra. 1992. Nr. 5: iliustr.
              
              
                
23. Misius K. Rusijos caro valdžios
                  požiūris į kryžius Lietuvoje // Liaudies kultūra. 1995.
                  Nr. 1: iliustr.
              
              
                
24. Nukentėję paminklai
                  / sudarė ir red. M. Skirmantienė ir J. Varnauskas. V.,
                  1994.-243[2]p.: iliustr.
              
              
                
25. Petrauskaitė Ž. Važiavau
                  kryžių rinkti [A. Varnas] // Liaudies kultūra. 1999. Nr.
                  4: iliustr.
              
              
                
26. Petrulis J. Žemaitytė Z.
                  Trys dievdirbių kartos // Kultūros barai. 1966. Nr. 4:
                  iliustr.
              
              
                
27. Petrulis J. Žemaitytė Z.
                  Žaismingųjų saulučių kūrėjai // Kultūros barai.
                  1966. Nr. 7: iliustr.
                  28. Salvatori G. Lart Rustique et Populaire en Lituanie.
                  Milano. 1925: iliustr.
                  29. Stravinskas A. Krikščioniškoji lietuviškų kryžių
                  simbolika // LKMA XVI suvažiavimo darbai. V., 1996. T. 16:
                  iliustr.
              
              
                
30. Szukiewicz W. Krzyže zdobne
                  w gubernji Wileńskie // Wisla. 1903. T. VII: iliustr.
                  31. Varnas A. Lietuvių kryžiai // Baras. K., 1925. Kn. 5.
                  32. Žemaitytė Z. Adomas Varnas: gyvenimas ir kūryba.
                  Monografija. V., 1998. 308 p.: iliustr.
                  33. Žemaitytė Z. Lionginas Šepka. V., 1984. [47] p.:
                  iliustr.
              
              
                
34. Žemaitytė Z. Paulius
                  Galaunė. Monografija. V., 1988. 244 [1] p.: iliustr.
                  35. Žemaitytė Z. Saulėmis švytintys paminklai // Mokslas
                  ir Lietuva. 1991. Nr. 2: iliustr.